U14/U16-junioren klaren de klus in Amstelveen
Op zaterdag 6 juni 2026 was de derde en laatste competitiewedstrijd bij AV Startbaan in Amstelveen. Alhoewel de A9 voor de zoveelste keer was afgesloten – en we helaas nog niet hebben uitgevogeld wie verantwoordelijk is voor dit succesproject – waren alle atleten bijna allemaal bijtijds aanwezig.
In zo’n laatste competitiewedstrijd kan er nog veel gebeuren. Een finaleplaats lijkt eenvoudig sinds de coronawijziging naar 48 ploegen in 4 finales, maar buiten de top 20 landelijk, zit alles gevaarlijk dicht op elkaar qua punten en kan één score missen verstrekkende gevolgen hebben. Deze finalestress zit tijdens de dag zelf vooral bij de zombieouders met telefoon en de net iets te betrokken trainers. De atleten zelf hebben er eigenlijk weinig last van.
De dag kan eigenlijk niet meer stuk als de microfoon in handen blijkt te zijn van een boomer, die met de microfoon aan overlegt wat hij moet doen en vervolgens met de microfoon uit test of alles werkt. Het is als een collega die op mute staat in een Teams-overleg en maar blijft praten.
Laten we snel overgaan naar de belangrijkste resultaten. Voor de mensen met weinig concentratie: we hebben 3 finaleplaatsen in de wacht gesleept. De meiden en jongens U14 gaan naar de D-finale in september. De meiden U16 gaan naar de B-finale (!).
Voor de mensen met meer concentratie, volgt hier de langere versie. Wist je bijvoorbeeld dat:
- Colin aanvankelijk dacht dat de ‘speldjes-gate’ was opgelost, doordat elk startnummer al was voorzien van speldjes, maar dat dit 4 speldjes waren om alle startnummers bij elkaar te houden en dat zelfs Colin dit “bloedirritant” vond?
- Ze bij Startbaan een ‘Spartaantje’ deden door het zwaarste onderdeel van de dag over te laten lopen maar dat Stijn toen al lang en breed bij het straatfeest was?
- Kasper nog wat laatste tips kreeg van Emi en Iris bij hoogspringen en toen lachend zijn PR sprong?
- Lara als een raket haar 1000m serie won?
- Saar ook als een raket vertrok op de 800m maar toch nog wat mensen voor moest laten gaan?
- Bodi zei erg moe te zijn maar vervolgens eindeloos bleef doorgaan met hoog en een prachtig PR sprong?
- Mia D duintraining intens haat maar zegt dat je er wel goed van wordt?
- Bojan naar de kapper was geweest?
- Sarah een weergaloze estafette én horden liep?
- Lisa bijna van haar 4-pas periode af is en nu de 3-pas als nieuwe normaal heeft?
- Tiemen en Kick J steeds beter worden op de 100m maar nog steeds het hardste gaan als het om waterpistolen gaat?
- Tygo zijn talent voor speerwerpen liet zien en dat de vader van de winnaar tegen zijn zoon zei dat Tygo eigenlijk mooier gooit?
- Dat dit op zich best zielig klinkt maar wel echt een goed punt was, als je die gozer zag gooien?
- Die irritante kerel van Startbaan nu jury was op eigen baan, iedereen wegstuurde behalve mensen van Startbaan?
- Lotte een houtsnipper gebruikt als aanloopmarkering bij hoog en dat dit wisselend resultaat geeft?
- De playlist op repeat stond en dat we alle nummers op die playlist in totaal 6x gehoord hebben?
- Dat je denkt dat dit een grap is maar dat dit vrij exact klopt en is gemeten vanaf de tweede keer Chef’Special?
- Ilse eindelijk de 1,60m heeft bedongen?
- Stig 1200m heeft gelopen in plaats van 1000m omdat hij dacht dat de finish de start was en 200m moest sprinten om de start überhaupt te halen?
- Joris fan is van Harry Wijngaard en dit probeert goed te praten?
- Roef zijn patat frikandel met een 8 beoordeelde wat op de schaal van Roef dus echt een goed resultaat is?
- Marieke ziek thuis was?
- De vader van Isis alle zelfhulpboeken uit heeft gelezen en nu maar met science fiction is begonnen?
- En dat hij daar ook alle tijd voor had omdat Isis zowel aan het begin als einde van de dag liep?
- Nolan een magistrale 7,77m kogelde?
- Onze huisfotograaf niet aanwezig was?
- Kick B echt alles uit zijn systeem perste op de 1000m om de geblesseerde Victor en Rune te evenaren?
- Dat Rune inmiddels een geweldige en onmisbare discuswerper is geworden door zijn blessure?
- Kotaro ook nu weer na Japanse les als een speer liep op de 80m en dat we in onderhandeling gaan met de Atletiekunie om alle finales naar een zondag te verplaatsen?
- Auke onverstaanbaar was door kamp maar wel gewoon een 1000m liep?
- Die irritante kerel van Startbaan helaas tot het einde iedereen bleef wegsturen tenzij je van Startbaan was?
- Luck in zijn eerste poging altijd het verst springt?
- Dat zijn moeder dit al voorspelde maar er geen geld op wilde inzetten?
- Andreas wedstrijden leuker vindt dan trainen behalve dan het wachten?
- Guus tegen zijn eigen verwachting in een hele goede estafette liep?
- Dex uitgroeit tot de dragende kracht van team 1 en zijn speer over de 25m wierp?
- Dat dit een familie-record is maar dat ze dit zelf niet weten?
- Tijn dit keer geen blufpoker speelde maar nog steeds sneller is dan Joris op die leeftijd?
- Jinthe atleet van de dag werd met 1,40m hoog en een vijfde plaats op horden?
- Jolie is toegetreden tot de 3m-club bij ver?
- Het niet meer de vraag is of Livia onder de 9s gaat op een 60m maar wanneer?
- Dit het jaar is van Pam en haar naam en start steeds meer op elkaar beginnen te lijken?
- Elin een ijzersterke 1000m liep en daarmee aan de deur rammelt van team 1?
- Fiene in alle competitiewedstrijden andere onderdelen heeft gedaan?
- Guusje onverslaanbaar is in starten met een estafettestokje?
- Davina sneller was dan ooit op de 60m?
- Sara een Jessica Schilder deed en in haar laatste poging en een halve meter verder stootte?
- Halverwege de dag de lucht in de toiletten een goede indicatie was van de spanning die er heerste?
- Ramey geen last heeft van zenuwen en een perfecte 800m liep?
- Mia T een perfecte laatste worp had bij discus?
- Dat er in de kleedkamers dus ook een toilet is waarmee je het zenuwgas in de kantine toiletten kunt ontlopen?
- Stella en Lieke S met kogel 7m als nieuwe standaard hebben?
- Meis niet meer kan lopen van de pijn in haar voet maar er toch was?
- Loes een zekerheidje is in de estafette en in Schalkwijk werd gesignaleerd voor de wedstrijd?
- Dat Bob 42 kruiwagens zand had gereden en gewoon nog op zijn benen kon staan?
- Gigi naar een weergaloze 7de tijd op de 300m horden liep en een top 3 zonder twijfel tot de mogelijkheden behoort?
- Dat deze race zo goed was, dat de vraag legitiem is, wat de tijd was geweest zonder die gare hekjes?
- De fotofinish bij een puntencompetitie nog steeds niet is opgelost?
- Phileine door speer bij speer kwam aanlopen en dat dit logisch klinkt maar toch enigszins gevaarlijk was?
- Linde dus nóg harder kan op de 800m?
- Isa meer verdiende op de 80m maar tegen volwassen vrouwen en Van Balkom DNA liep?
- Ella bij speer tot de 20m club is toegetreden en dat die worp nog naar veel meer smaakt?
- Janne bij hoog nu 1,40m als nieuwe standaard heeft en met een sterke estafette Colin nieuwe opties heeft gegeven?
- Valerie dus echt een strakke 80m liep nadat ze al 800m had afgelegd?
- Charlotte de puzzel voor Colin nog ingewikkelder maakt met een 11,29 op de 80m en 1,40m hoog?
- Lieke vdB het geldig gooien met speer nu definitief heeft uitgespeeld?
- Alexander een beetje liep te knoeien met zijn aanloop maar toch gewoon een slordige 10cm aan zijn PR verspringen heeft toegevoegd?
- Floris C even voor een 100m langskwam en 0,6s van zijn PR sloopte en toen weer weg was?
- Die irritante kerel van Startbaan wel consequent irritant is en dat dit dan wel weer is te waarderen ook al is het irritant?
Het was wederom een prachtige dag atletiek en alhoewel iedereen reikhalzend uitkijkt naar het wedstrijdverslag, is het nauwelijks meer bij te houden op zo’n dag. Wat een geweldige prestaties. De fusie van twee verenigingen naar Haarlem Atletiek heeft precies gedaan wat je hoopt: volle competitieploegen, mooie prestaties en 3 finaleplaatsen!